Jumaat, 8 Februari 2019

Halia & Fungsi Tiroid

By 3:12 PG 1 comment
Halia bukan sahaja bahan tambahan untuk memasak, ia juga boleh meningkatkan kesihatan. Dalam perubatan Cina, halia digunakan untuk merawat beberapa masalah seperti loya dan untuk rawatan kanser dan pencegahan penyakit. Individu yang mengidap masalah tiroid mungkin mendapati bahawa sebatian dalam halia mempunyai kesan positif terhadap fungsi tiroid. 


Kesihatan Tiroid

Tiroid menghasilkan dua hormon yang berbeza yang melalui darah ke seluruh bahagian badan: tri-iodothyronine dan tiroksin. Hormon ini mengawal metabolisma tubuh.

Kelenjar pituitari mengawal bagaimana fungsi tiroid. Apabila tiroid menghasilkan tahap hormon yang terlalu tinggi, ia dipanggil hipertiroid, yang menyebabkan metabolisma lebih cepat.

Apabila tahap hormon yang dihasilkan terlalu rendah , ia dipanggil hipotiroid, di mana metabolisma badan menjadi perlahan. Keradangan kronik di dalam badan boleh merosakkan fungsi hormon tiroid, dan keradangan dikaitkan dengan penyakit tiroid, seperti thyroiditis.

Nutrien dalam Halia

Menurut Whole Foods Encyclopedia, halia mempunyai banyak nutrien utama yang membantu fungsi badan. Halia mengandungi magnesium, yang telah terbukti mampu untuk mengawal penyakit tiroid.

Magnesium membantu otot dan menghalang perkembangan degupan jantung yang tidak teratur. Halia juga mengandungi kalium, mineral penting untuk mengawal selia cecair di dalam badan. Nutrien lain termasuk Vitamin B-6, tembaga dan mangan serta gingerol sebatian antioksidan.

Kerana ia membantu mengawal keradangan, halia mungkin juga melindungi daripada gangguan tiroid yang berkaitan dengan keradangan. Walau bagaimanapun, lebih banyak kajian diperlukan untuk mengetahui sejauh mana ia berfungsi.

Cara Menggunakan Halia

Halia boleh digunakan dengan cara yang berbeza. Dikupas dan halia segar boleh ditambah kedalam sup dan apabila menggoreng. Halia juga boleh direndam dalam air panas atau ditambah kedalam air teh.

Halia dalam bentuk serbuk boleh digunakan dalam makanan seperti cookies dan muffins. Halia mempunyai bau wangi dan pedas, dan anda juga boleh dirasa dalam keadaan kering. Halia kering boleh dimakan begitu sahaja.

Kesan dan Kesan Sampingan

Individu yang mengidap gangguan tiroid perlu membuat pemeriksaan doktor  sebelum mengamalkan pengambilan halia atau mana-mana herba semasa dalam rawatan. Ini kerana herba boleh berinteraksi dengan ubat tradisional, suplemen atau herba lain.

Walaupun jarang berlaku, sesetengah individu mungkin sensitif terhadap halia, menyebabkan kesan sampingan termasuk pedih ulu hati ringan dan kerengsaan di dalam mulut. Mengikut Pusat Semula Jadi dan Perubatan Alternatif Semula Jadi, individu yang mengalami masalah pendarahan atau orang yang mengambil ubat pencair darah tidak boleh menambah halia pada diet mereka.



1 ulasan:

  1. Halia And Fungsi Tiroid ~ Tiroid Dan Anda >>>>> Download Now

    >>>>> Download Full

    Halia And Fungsi Tiroid ~ Tiroid Dan Anda >>>>> Download LINK

    >>>>> Download Now

    Halia And Fungsi Tiroid ~ Tiroid Dan Anda >>>>> Download Full

    >>>>> Download LINK

    BalasPadam