Ahad, 23 Jun 2019

6 Tanda Penyakit Tiroid Yang Anda Perlu Tahu


Kelenjar tiroid berfungsi untuk menghasilkan hormon tiroid yang dapat membantu mengatur metabolisma, suhu badan dan kadar denyutan nadi anda. 

Sekirnya fungsi kelenjar tiroid ini terganggu, ia akan memberikan kesan kepada organ anda seperti hati, usus, buah pinggang, sistem pembiakan, jantung dan juga otak anda. 

Berikut disenaraikan tujuh tanda penyakit tiroid yang anda perlu tahu agar anda boleh merawat penyakit in secepat yang mungkin.

1. Cepat Penat Dan Tidak Selesa

Penyakit ini boleh menjejaskan tenaga dan emosi anda. Hypotiroid akan menyebabkan anda cepat letih dan lemah dan anda juga akan mengalami kesukaran tidur yang kerap dan juga berasa tidak selesa.

2. Perubahan Kadar Denyutan Jantung

Penyakit ini juga akan akan menjejaskan hampir setiap organ di dalam badan dan ia juga mampu mengubah kadar denyutan jantung anda. 

Mereka yang menghidap penyakit ini di peringkat awal akan mengalami degupan jantung yang kurang daripada biasa atau sebaliknya, cepat daripada kebiasaannya.

3. Penambahan Atau Penurunan Berat Badan Secara Drastik

Perubahan pada berat badan adalah salah satu gejala penyakit tiroid ini. Peningkatan atau penurunan berat badan yang berlaku dalam tempoh masa yang singkat boleh disifatkan sebagai tahap hormon yang terlalu rendah atau terlalu tinggi.

4. Kulit Kering Dan Kuku Rapuh

Kulit gatal dan kering juga adalah salah satu tanda penyakit tiroid. Selain itu, penyakit ini juga akan membuatkan kuku anda menjadi rapuh dengan garisan menegak yang kelihatan di sepanjang permukaan kuku anda.

5. Masalah Suhu Badan

Penyakit ini juga boleh menjejaskan keupayaan tubuh anda untuk mengawal suhu. Anda mungkin berasa sejuk atau sebaliknya, anda mungkin akan berpeluh berlebihan ketika berada dalam suhu yang panas.

6. Leher Bengkak

Bengkak dan pembesaran di kawasan leher adalah gejala yang paling ketara untuk penyakit kelenjar tiroid ini. Pastikan anda sentiasa memberikan perhatian kepada gejala sedemikian.

0 ulasan:

Catat Ulasan