Isnin, 11 Februari 2019

Apakah Anda Mengalami Hipotiroid (tiroid kurang aktif)?

Hipotiroid (tiroid yang tidak aktif) adalah keadaan di mana kelenjar tiroid anda tidak menghasilkan  hormon yang cukup.
Hipotiroid tidak boleh menyebabkan gejala yang ketara diperingkat awal. Lama kelamaan, hipotiroid yang tidak dirawat boleh menyebabkan beberapa masalah kesihatan, seperti obesiti, sakit sendi, ketidaksuburan dan penyakit jantung.
Ujian fungsi tiroid yang tepat boleh didapati untuk mendiagnosis hipotiroid. Rawatan dengan hormon tiroid sintetik biasanya mudah, selamat dan berkesan sebaik sahaja anda dan doktor anda menemui dos yang betul untuk anda.
Hipotiroid yang tidak dirawat boleh membawa kepada beberapa masalah kesihatan:
  • Goiter. Rangsangan malar tiroid anda untuk melepaskan lebih banyak hormon boleh menyebabkan kelenjar menjadi lebih besar - suatu keadaan yang dikenali sebagai goiter. Walaupun umumnya tidak selesa, goiter besar boleh menjejaskan penampilan anda dan mungkin mengganggu menelan atau bernafas.
  • Masalah jantung. Hipotiroid juga boleh dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit jantung dan kegagalan jantung, terutamanya kerana paras kolesterol lipoprotein berkepekatan rendah (LDL) yang tinggi - kolesterol "buruk" - boleh berlaku jika tiroid yang tidak aktif.
  • Kesihatan mental. Kemurungan boleh berlaku pada awal hipotiroidi dan mungkin menjadi lebih teruk dari masa ke masa. Hipotiroid juga boleh menyebabkan fungsi mental yang perlahan.
  • Neuropati periferal. Hipotiroid yang tidak terkawal untuk jangka panjang boleh menyebabkan kerosakan pada saraf periferi anda. Ini adalah saraf yang membawa maklumat dari otak dan saraf tunjang ke seluruh tubuh anda - sebagai contoh, lengan dan kaki anda. Neuropati periferal boleh menyebabkan kesakitan, kebas dan kesemutan di kawasan yang terjejas.
  • Myxedema. Keadaan ini yang mengancam nyawa adalah akibat daripada hipotiroid yang tidak terdiagnosis untuk jangka panjang. Tanda-tanda dan gejala-gejalanya termasuk intoleransi yang sejuk dan mengantuk diikuti dengan kelesuan yang mendalam dan tidak sedarkan diri.
    Koma myxedema mungkin dicetuskan oleh sedatif, jangkitan atau tekanan lain pada badan anda. Jika anda mempunyai tanda-tanda atau gejala myxedema, anda memerlukan rawatan perubatan segera.
  • Kemandulan. Tahap rendah hormon tiroid boleh mengganggu ovulasi, yang merosakkan tahap kesuburan. Di samping itu, beberapa punca hipotiroid - seperti gangguan autoimun - juga boleh menjejaskan kesuburan.
  • Kecacatan kelahiran. Bayi yang dilahirkan kepada wanita dengan penyakit tiroid yang tidak dirawat mungkin mempunyai risiko kecacatan kelahiran yang lebih tinggi berbanding dengan bayi yang lahir kepada ibu yang sihat. Kanak-kanak ini juga lebih cenderung kepada masalah intelektual dan perkembangan yang serius.
    Bayi dengan hipotiroidisme yang tidak dirawat semasa lahir dilaporkan berisiko menghadapi masalah yang serius dengan perkembangan fizikal dan mental. Tetapi jika keadaan ini didiagnosis dalam beberapa bulan pertama kehidupan, kemungkinan perkembangan normal sangat baik.

0 ulasan:

Catat Ulasan