Selasa, 26 Jun 2018

Adakah Masalah Tiroid Mengganggu Kehidupan Anda?

By 4:22 PG No comments
Mempunyai tiroid yang sihat adalah penting untuk fungsi harian orang. Apabila tiroid anda tidak berfungsi dengan betul anda boleh letih, tertekan, cemas, atau bahkan bingung. 

Ini hanya beberapa gejala yang akan kita sentuh lagi dalam artikel ini. Pertama, mari kita periksa apa tiroid ke tubuh manusia, dan kenapa ia sangat penting.

Tiroid adalah kelenjar di leher anda yang melepaskan hormon yang mengawal sistem metabolik anda. Hormon yang dikeluarkan dari kelenjar ini mengawal pelbagai faktor dalam tubuh anda, dari pernafasan, sistem saraf, dan berat badan. Malah jantung anda, sistem pembiakan, dan buah pinggang dikawal oleh tiroid anda.

Bagaimana tiroid berfungsi:

Hormon yang dihasilkan dan dikeluarkan oleh tiroid dipanggil thyroxine (T4) dan triiodothyronine (T3). Badan kita membuat hormon ini dari iodin, yang terdapat dalam banyak makanan. 

Apabila kelenjar pituitari melepaskan hormon tiroid yang menggalakkan, ia mencetuskan tiroid kita untuk melepaskan 2 hormon yang sangat penting ini. 

Walau bagaimanapun, apabila tiroid anda tidak berfungsi dengan betul, kelenjar pituitari tersekat untuk membuat lebih TSH, atau kurang, untuk mencuba dan membuatnya.

Bagaimana doktor memeriksa nodus limfa dan tiroid

Apa yang menyebabkan masalah tiroid:

Jadi, apa yang menyebabkan badan seseorang mempunyai isu-isu yang terlalu banyak atau terlalu sedikit hormon ini? Nah, terdapat banyak faktor. Berbagai perkara yang berbeza boleh menyebabkan terlalu aktif (Hyperthyroidism) atau bahkan tiroid yang tidak aktif (Hypothyroidism). Senarai ini adalah seperti berikut:

Hyperthyroidism:

Penyakit Kubur - Sangat luar biasa, tetapi ini menjadi gangguan yang semakin didiagnosis di seluruh AS

Penyakit Plummer - Kebanyakan pesakit dengan penyakit ini berusia di atas 50 tahun
Adenoma toksik - Ini adalah apabila nodul toksik tumbuh pada tiroid seseorang.
Hypothyroidism:

Penyakit autoimmune - tiroiditis Hashimoto mempunyai sebab yang paling biasa.
Rawatan untuk Hyperthyroidism kadang-kadang boleh menyebabkan tiroid menjadi tidak aktif.

Radiasi rawatan untuk kanser boleh mencetuskan tindak balas dalam tiroid.
Ubat-ubatan tertentu boleh menyebabkan tiroid menjadi kurang aktif.
Kekurangan yodium - Walaupun jarang berlaku, ini juga boleh menjejaskan tiroid seseorang, kerana tiroid memerlukan yodium berfungsi.


Kesan masalah tiroid:

Walaupun Hipotiroidisme dan Hyperthyroidism mempunyai banyak perkara yang memisahkan mereka, ada satu perkara biasa yang membuat mereka bersama-sama; Iaitu, hakikat bahawa mereka berdua boleh menyebabkan jenis kesan yang sama pada tubuh. 

Mereka yang mengalami masalah tiroid mengalami pelbagai kesan sampingan dan gejala. Yang paling sering diperhatikan ialah berat badan, keletihan, kecemasan, kulit kering, kehilangan rasa dan bau. 

Walaupun ini adalah kesan sampingan yang paling terkenal, ramai tidak menyedari bahawa perkara berikut juga boleh disebabkan oleh masalah tiroid; kesakitan, keguguran rambut, kekurangan gairah, masalah perut, masalah pembiakan, sakit otot dan sakit jantung, masalah jantung seperti tekanan darah tinggi dan kolesterol tinggi, walaupun hanya berasa sejuk.

Cara mengawal masalah tiroid

Penyelidikan di seluruh dunia telah membantu melompat dan melimpah dalam kajian Endokrinologi (Bidang khusus untuk kajian kelenjar, dan hormon), dan rawatan baru sedang dikembangkan setiap hari. Terdapat rawatan penggantian hormon, pembedahan untuk mengeluarkan tiroid sepenuhnya, dan ubat-ubatan berganda untuk membantu mengawal tiroid anda. 

Terdapat juga makanan tambahan yang boleh anda ambil yang akan membantu meningkatkan tiroid anda apabila ia bukan hanya di mana ia sepatutnya. 

Suplemen tiroid memberikan rangsangan tambahan untuk mendapatkan paras tiroid anda kembali ke keadaan yang sihat. Banyak suplemen tiroid mengandungi vitamin dalam yang bermanfaat untuk bahagian-bahagian lain badan anda termasuk otak, tahap tenaga, dan meningkatkan sistem imun anda. 

Suplemen ini membantu mendapatkan badan anda di landasan dan membuat anda berasa lebih baik semasa menangani kesan tiroid yang buruk. Mencari salah satu daripada peningkatan ini ? BioGanix telah mencipta formula khusus untuk membantu mendapatkan tiroid kembali di landasan.




0 ulasan:

Catat Ulasan