Selasa, 30 Julai 2019

Hubungan Tekanan Emosi dan Hipotiroid

Tiroid anda berfungsi seiring dengan kelenjar adrenal anda. Kelenjar adrenal, yang berada di atas buah pinggang anda, boleh mengendalikan sedikit tekanan dengan baik. 

Apabila anda mengalami tekanan, ia melepaskan kortisol, yang meningkatkan pelbagai fungsi badan.

Gangguan tiroid yang paling biasa adalah gangguan autoimun di mana badan menyerang tisu sendiri, dalam kes ini kelenjar tiroid. Terdapat dua jenis, penyakit Graves atau tiroiditis Hashimoto .

Penyakit Graves menyebabkan tiroid menjadi terlalu aktif sementara Hashimoto menyebabkan ia tidak aktif. Stres sahaja tidak akan menyebabkan gangguan tiroid, tetapi ia boleh membuat keadaan lebih teruk.

Kesan stres pada tiroid berlaku dengan melambatkan proses metabolisma tubuh anda. Ini adalah kaitan antara tekanan dan berat badan. Apabila fungsi tiroid perlahan semasa mengalami tekanan, paras hormon triiodothyronine (T3) dan tiroksin (T4) menurun. Menjadikan penukaran hormon T4 kepada T3 mungkin tidak berlaku, yang membawa kepada tahap T3 yang lebih rendah.

Rintangan insulin dan masalah mengimbangi gula darah sering berlaku di samping hipotiroid. Peningkatan tahap glukokortikoid menurunkan tahap TSH dalam darah. Keseimbangan antara hormon stres dan kortisol mesti wujud untuk fungsi tiroid yang sesuai. Sekiranya ia berubah, gejala tiroid anda mungkin meningkat.

Ujian makmal tidak boleh menggambarkan gambaran yang tepat tentang perasaan anda, dan ubat-ubatan tidak boleh selalu mengikuti perubahan yang menyebabkan tekanan. Tekanan kronik boleh menyebabkan masalah dalam badan anda selama beberapa tahun sebelum ujian makmal menunjukkan masalah.

Pada masa yang sama, anda mungkin mengalami gejala hipotiroid, seperti keletihan atau kenaikan berat badan. Tekanan yang berpanjangan ini mungkin timbul sebagai kemurungan atau kecemasan apabila kedua-duanya adalah simptom hipotiroid.

1 ulasan: